photoblog.pl
Załóż konto
Dodano: 4 SIERPNIA 2011

cieżarówka

XVIII wiek. Wtedy właście zaczęły się pierwsze eksperymenty z przewozem towarów pojazdami silnikowymi. Jednak auto zubodowano dopiero w 1769roku w paryżu. Pojazd służył do przewożenia dział, był napędzany parą i osiągał prędkość maxymalną 4 km/h. Prawdziwa rewolucja nastała dopiero z wykożystaniem silnika spalinowego. 

Pierwsze samochody ciężarowe posiadał napęd łańcuchowy, miały pełne opony i odkrytą kabinę. W 1928 roku z linii montażowej zjechał samochód Volvo. Był to przełom. Miał zabudowaną kabinę, pnełmatyczne opony i napęd przekazywany za pomocą wału. Miał 24KM i dopuszczalną masę łądunku 1500kg.W 1954 roku do ciężarówki zamontowano silnik wysokoprężny. Ze względu na większą wydajnośc takiej jednostki napędowej w stosunku do silnika benzynowego, a także dużo większą wytrzymałość silniki te montowane są w samochodach do dzisiaj. Potem już tylko dynamiczny rozwój. A więc lata sześćdziesiąte i zamontowanie dwuch skrzyń biegów (wysokiej i niskiej). Lata 80 to lata zawieszenia pneumatycznego. A w latach dziewięćdziesiątych wprowadzenie pierwszego komputera do samochodu.

Aż ciężko sobie wyobrazić, ale  auto ciężarowe to bardzo zaawansowane technologie nigdy nie wykożystane w samochodach osobowych. Mamy więc wprowadzono tzw suchą miskę olejową, któa pozwoliła pokonywać nachylenia terenu nawet do 60% (dla samochodu jest to max 35%). Mimo ogromnej pojemności (dochodzącej niekiedy do 20l) samochody mają malutką moc (około 600KM) co zapewnia silnikowi długowieczność. Przebiegi rzędu 500tyś km to żaden problem dla ciężarówki. Hamulce wirowe pozwalające utrzymywać stałą prędkość auta nawet przy bardzo długich i stromych zjazdach. Zwykłe hamulce by się po prostu spaliły i przestały działać. Poza tym hamulce pneumatyczne które zapewniają większą siłę hamowania i wytrzymałość całego układu. Dodatkowo era informatyki pozwoliła wprowadzić sporo systemów poprawiających bezpieczeństwo których nie znajdziemy w autach osobowych (np system stabilizujący tor jazdy naczepy).

Mimo swoich gabarytów i możliwości przewożenia ładunków nawet do 300ton tak na prawdę zasada działania samego pojazdu nie różni się niczym od zasady działania autka z pierwszego zdjęcia mojego cyklu o pojazdach. Swój ruch i powstanie oba rodzaje pojazdów zawdzięczają seriom małych wybuchów. 

Informacje o zyrol


Inni zdjęcia: 1407 akcentovaAktualne zdjęcie dawstemoja śliczna patkigdmoja kicia patkigdja patkigdja patkigd:) dorcia2700Dzień kobiet szarooka9325... thevengefulone... thevengefulone