photoblog.pl
Załóż konto
Dodano: 16 LUTEGO 2012

Kraków

Pierwszym dowodem na istnienie instrumentu w prezbiterium jest rycina z 1643 roku. Na podstawie ryciny z 1643 roku można stwierdzić, że prospekt owego instrumentu sprawiał wrażenie wyraźnego nawiązania do włoskiej konwencji organów, inspirowanej twórczością znanego architekta Jana Battisty Gisleniego. Prospekty tego rodzaju są bardzo rzadko spotykane na terenie Polski. Z istniejących przekazów wiadomo, że pozytyw przed głównym ołtarzem posiadał dziewięć głosów. Ustalono także, że naprawy owego obiektu przeprowadzano kolejno w latach: 1654, 1685, 1693 (reparacja miechów), 1744. Ponadto w 1770 remont prowadził znany organmistrz, Józef Sitarski, twórca imponujących organów w kościele cysterskim w Jędrzejowie. Mimo podjętych działań renowacyjnych, w 1781 roku zdecydowano się na ostateczne usunięcie pozytywu.

Historia nowego instrumentu w prezbiterium świątyni związana jest z osobą Ignacego Ziernickiego. Organmistrz ten, w myśl umowy zawartej w 1781 roku z ks. prałatem Leopoldem Kiełczewskim, zobowiązał się zbudować nowy i we wszystkim doskonały pozytyw dla kościoła. Była to co prawda pierwsza praca I. Ziernickiego w Bazylice Mariackiej, niemniej od tamtej chwili stał się głównym budowniczym i konserwatorem miejscowych organów. Warto wspomnieć, że organmistrz, o którym mowa, był postacią znaną w Krakowie. Wszak w 1785 roku powierzono mu budowę nowego instrumentu w Katedrze Wawelskiej.

Wspomniany wyżej doskonały pozytyw mariacki powstał w 1782 roku w warsztacie I. Ziernickiego i został ulokowany na wczesnobarokowym chórze muzycznym z 1638 roku. Instrument miał posiadać dwanaście głosów rozdysponowanych pomiędzy dwa manuały o pełnych klawiaturach francuskich zamiast spotykanej jeszcze wówczas krótkiej oktawy. Stół gry, wbudowany w bok szafy organowej, został zaplanowany tak, by, jak zaznaczono, organista podczas gry zwrócony był twarzą do wielkiego ołtarza. Dla prospektu przewidziano strukturę nową, modną, z rzeźbą snycerską. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że omawiany prospekt wykazuje bardzo bliskie analogie z fasadą organów w Bazylice św. Floriana na krakowskim Kleparzu. W obu przypadkach projektant zainspirował się zapewne rysunkiem Franciszka Ksawerego Habermanna, rytowanym przez Georga Hertla w Augsburgu w 1750 roku.

Pod koniec XIX stulecia rozpoczęła się akcja regotyzacji Bazyliki Mariackiej. W ramach tychże działań w 1889 roku usunięto wczesnobarokowe chóry muzyczne w prezbiterium, uznane przez Władysława Łuszczkiewicza za obiekty szpecące kościół. Rok później (1890) rokokowy pozytyw I. Ziernickiego umieszczony został we wnęce okiennej, na neogotyckim balkonie zaprojektowanym przez Jana Matejkę. W tym samym czasie instrument był remontowany przez Jana Śliwińskiego.

W 1912 roku krakowski organmistrz Kazimierz Żebrowski usunął XVIII-wieczną materię brzmieniową pozytywu, instalując na jej miejscu nowe organy o trakturze pneumatycznej. W XX wieku instrument ten został na pewien czas podłączony do kontuaru głównych organów mariackich. Remont organów prezbiterialnych nastąpił w 2000 roku, a jego wykonawcą był Lech Skoczylas z Krakowa. W trakcie prowadzonych wtedy prac wymieniono wszystkie membrany, rurki pneumatyczne oraz odnowiono ogół piszczałek.

Instrument K. Żebrowskiego zachował się częściowo w stanie oryginalnym, jednak dokonano pewnych modyfikacji w jego dyspozycji, a mianowicie oryginalną Gambę 8 zastąpiono głosem Salicional 8, natomiast w miejscu Aeoliny 8 znalazł się głos Euphonium 8, którego piszczałki pochodzą z 1907 roku; pierwotnie znajdował się on w organach głównych, zaś na obecne miejsce trafił w 1989 roku. Nieoryginalnym urządzeniem jest także Tremolo. Jego włącznik nie znajduje się w kontuarze, lecz na ścianie, w niedalekim sąsiedztwie stołu gry.

Prospekt  architektoniczny, jednosekcyjny, pięcioosiowy, zamknięty, rokokowy. Założony na cokole o bardzo nieregularnym rzucie. Skrajne wieżyczki wyższe, zwieńczone asymetrycznym belkowaniem, na którym ustawione są stylizowane wazony. Część środkowa prospektu zwieńczona wydatnym kartuszem z monogramem Maryi. Stopy piszczałek prospektowych przysłonięte delikatnym ornamentem snycerskim. Prospekt flankują rokokowe uszaki z dekoracją rocaille. Całość prospektu utrzymano w niebiesko  błękitnej tonacji kolorystycznej, natomiast bogaty detal snycerski jest złocony. Organy posiadają 12 głosów, rozdzielonych na manuał i pedał. Traktura pneumatyczna.

Skala organów  manuał: C-f3; pedał: C-d1.

 

DYSPOZYCJA INSTRUMENTU:

Manual

Pryncypał 8'
Flet major 8'
Amabilis 8'
Salicional 8'
Euphonium 8'
Octava 4'
Flet traverso 4'
Flet rurkowy 4'
Piccolo 2'
Mixtura 3 fach

 

P

Subbass 16'
Octavbass 8'

 

urzadzenia dodatkowe:

Połączenia: I-P, Super I, Sub I
Tremulant, wolna kombinacja, kombinacje stałe: Piano, Mezzoforte, Tutti

 

opis na podstawie pwco

Informacje o vonjac


Inni zdjęcia: Nie ma Ciebie rainbowheroine‘Nie chciała się zgodz martawinkel9 / 03 / 25 xheroineemogirlx1407 akcentovaTurkusowo, fioletowo i w Pumie xavekittyx:) qabiResza figur Wilkonia bluebird11sezon lodów patkigd:) dorcia2700.. locomotiv