Deutsch Eylau - Bahnhof - Iława - Dworzec kolejowy
Historia iławskiej kolei sięga 1872 r. i ściśle wiąże się z otwarciem tzw. magistrali toruńsko-wystruckiej. Uzyskanie połączeń kolejowych z miastami Prus i Pomorza - Toruniem, Ostródą, Olsztynem i Wystrucią, wydobyło Iławę z hamującej rozwój izolacji komunikacyjnej. Proces ten znacznie przyśpieszyło uruchomienie w 1876 r. kolei malborsko-mławskiej. Pozycja komunikacyjna miasta ulegała jednak dalszemu wzmocnieniu. W 1877 r. oddano do eksploatacji odcinek z Iławy do Montowa, a w 1902 r. do Bodnicy. Z uruchomieniem linii kolejowych wiażązało się także oddanie do użytku dwóch budynków, mające duże znaczenie dla rozwoju urbanistyczneo miasta: wybudowanego już w 1872 r. w odległości dwu kilometrów na południowy wschód od starego miasta dworca (dziś Iława Główna) i dworca w okolicach Starego Miasta (dziś Iława Miasto), wybudowanego w 1876 r. w rejonie ul. Biskupskiej i Stacyjnej, na południe od jez. Jeziorak. Jak ważną rolę komunikacyjną odgrywało miasto świadczą dane z 1932 r. Z iławskiego dworca odjeżdżały 4 pociągi do Berlina, 9 do Olsztyna, 8 do Malborka i po jednym do Wrocławia i Warszawy. Warto zwrócić uwagę na oryginalne bilety, pocztówki i dokumenty z tego okresu, będące jedną z najciekawszych pamiątek związanych z kolejnictwem.