photoblog.pl
Załóż konto
Dodano: 25 LUTEGO 2012

Żywienie koni.

Żywienie koni czyli jak uzyskać dobrą formę.

 

 

 

No to zaczynamy kolejny temat. Oczywiście rozpocznę od przedstawienia paru faktów z tego jak ja żywiłam mojego konia, gdy oczywiście go zakupiłam. Więc w ogóle warto powiedzieć pewną rzecz, która jest prawdziwa. Człowiek kiedy ma do tego warunki jest w stanie bardzo często przesadzić. Ludzie mają już tą tendencję do przekarmiania swoich zwierząt, bo wydaje im się, że jest to dobre. Otóż nie. Żywienie powinno być ustabilizowane na poziomie średnim. To znaczy nie powinniśmy przekarmiać koni, jak i ich głodzić. Powinniśmy je po prostu dobrze żywić Kiedy kupiłam Gwiazdę to dosłownie przesadzałam w karmieniu jej. Otóż napiszę w skrócie jadłospis. Rano - siano, do tego marchewki, do tego suchy chleb i jabłko jak miałam. Po południu - siano, chleb, marchew. Wieczorem - owies ( pół litry, nawet jak koń nie pracował ) marchew, chleb, siano. W zimie zwiększyło się to jeszcze o dodanie do całości pół litra otrąb, dawałam też sieczkę ( słoma ścięta z otrębami wymieszana ). Także mój konik jak sami widzicie bardzo dobrze u mnie miał. Myślałam, że ona jest w sam raz. To znaczy byłam przekonana, że żywię ją dobrze i, że nie ma co obniżać, bo w końcu każdy koń musi sobie pojeść porządnie. Było tak do momentu gdy przyjechał weterynarz i kazał mi ją odchudzić, ponieważ koń był ostro zapasiony. No to zaczęłam ją odchudzać i doszłam do wniosku, że moje poprzednie postępowanie bardzo jej zaszkodziło. Więcej napiszę tutaj o rasie konika polskiego, ale te rady tyczą się też innych koni. Okazuje się moi drodzy, że koniki polskie nie powinny jeść owsa. Dowiedziałam się tego od mojego nowego kowala, jak również dowiedziałam się, że Gwiazda miała kiedyś na przednich kopytach ochwat. Raczej nie dostała go u mnie, bo nie miałam z nią problemów jeśli chodzi o kopyta. Pasza dla tych koni tak naprawdę nie jest potrzebna. Dlaczego ? Bo są to konie, które nie potrzebują tego jeść. Umieją bardzo dobrze wykorzystywać pokarm, nie potrzebują jeść owsa wcale, bo dokładnie mówiąc - owies im po prostu w pewnym momencie zaszkodzi. Ja odstawiłam owies całkowicie, ponieważ uważam, że jest on niebezpieczny dla mojego konia i tylko przyprawi mi kłopotów, nie dosyć , że ze zdrowiem ale też z tym , że koń zeświruje od dużej jego dawki. Jak więc doszłam do takiej formy, by mój koń czuł się i wyglądał lepiej ? Po pierwsze mój koń nie otrzymywał przez długi okres czasu żadnej paszy. Dlaczego ? Bo za mało pracował. Dwie godziny jazdy typu step, kłus, trochę galopu dla konia to stanowczo za mało, chyba, że chodzi o ostry trening to wtedy jest wystarczające, by koń mógł spalić paszę. Ponieważ Gwiazda w moim byłym miejscu zamieszkania jeździła w tereny ok. 2h i nie pracowała ciężko otrzymywała tylko siano, marchew i wodę. I dlatego też schudła, bo do tego włączyły się codzienne jazdy, dzięki którym koń się wyrabiał i spalał zaległą tkankę tłuszczową. Wszystko zależy od tego jak twój koń pracuje. Jeżeli pracuje lekko i jest koniem prymitywnym to zaufaj mi, że nie potrzebuje żadnego owsa czy nawet otrąb. Oczywiście, że można mu dać raz na czas paszę, ale bez przesady. Teraz ( po przeprowadzce ) Gwiazda otrzymuje pół litry otrąb tylko wtedy gdy mamy jechać na drugi dzień w teren. Jeśli stoi cały tydzień i nic nie robi nie otrzymuje żadnej paszy, je tylko marchew i siano. Ponieważ tereny trwają 4h i są męczące to oczywiste, że musimy koniowi dać trochę paszy, żeby miał siłę. Był u mnie przypadek, że pojechałam na 8 godzin rajdu i dałam koniowi tylko pół litra otrąb i to jej wystarczyło w zupełności, a ponieważ dojeżdżam z nią do Nielepic ok. 30-40 minut drogi średnim tempem to musiałyśmy po nocy wracać z tego rajdu i koń wracał szybkim galopem. 

Chciałabym opisać Wam co i jak powinno się dawać.

Owies - dajemy koniom dużym, bo one tego potrzebują. Ale regulujemy ilość tego owsa w stostunku do tego jaką pracę wykonuje koń. Jeśli przekarmiasz owsem nie dziw się, że koń ma ochwat, albo jest zapasiony.

Otręby - podobnie jak z owsem. Regulujemy ich ilość w zależności od pracy.

Marchew - też nie wolno nią przekarmiać, ale warto dawać, bo zawiera witaminy.

Jabłka - to samo, same witaminki, ale bez przekarmiania. Zbyt duża ilość wywołuje biegunkę.

Cukier - jako nagroda za dobrze wykonane zadanie lub po prostu od serca.

Smakołyki - można dawać tak samo jak cukier.

Siano - bez znaczenia. Dajemy je zawsze. 

Chleb - gdy koń pracuje. Zbędne kromeczki odkładają się na plecach. Raz za czas oczywiście można dać, jak koń ma wolne.

 

Więc jakie są zalety tego, że masz konia, który ma dobrą sylwetkę? Po pierwsze koń czuje się lepiej. Po drugie koń męczy się mniej. Po trzecie twój koń jest zdrowszy. Po czwarte ma dobrą kondycję, nie musisz się obawiać czy może jechać w długi teren i nie wysiądzie, czy też jechać na rajd, który wymaga sprawności. Co więcej jest skory do pracy, łatwiej wykonuje ćwiczenia. Ale najważniejsze jeśli żywimy dobrze swoich ulubieńców, to możemy być pewni, że nie będą oni mieli problemów typu kolka, ochwat, mięśniochwat. A to przecież najważniejsze byśmy pamiętali o tym czym grozi przekarmianie koni. Co więc zrobić aby nasz koń, który jest zapasiony wrócił do formy ? Sukces to zdrowa dieta i regularna jazda, lonżowanie, przeganianie konia. Pamiętajmy tylko, że zmiana nawyków żywieniowych musi być stopniowa. A więc stopniowo odstawiajmy to co powoduje narastanie tłuszczu. Myślę, że temat ciekawy. Może wam się przydać. Dla koni prymitywnych, które pracują lekko naprawdę trzeba stosować dietę, która będzie dla nich zdrowa. Po co potem problemy i wyrzuty, że to ja przecież doprowadziłem mojego konia do tego stanu ? Ja żałuję, że tak żywiłam Gwiazdę, bo mogła się lepiej czuć, lepiej oddychać nawet przez to, że byłaby chudsza. Ale teraz jest wszystko w porządku. Dbam o to i mam efekty, które mnie zadowalają, a nie szkodzą jej.  Sporo się dowiedziałam gdy Gwiazda schudła. Nie wiedziałam, że ona tak potrafi biegać. Oto zdjęcia porównawcze przed kuracją i po.

 

Zdjęcie numer 1

Zdjęcie numer 2

Zdjęcie numer 3 z jeźdźcem

 

Ktoś chętny do zakupu kantaru ? Zdjęcie tu -> KLIK

 


Komentarze

lifeaward Nasze hucuły owsa nie widzą na oczy. Jadą na samym sianku i bardzo dobrze się mają.
Latem natomiast oprócz siana objadają się trawką i np. Werset ma świetną figurę jak na hucuła, ponieważ dużo pracuje, a nie objada się zanadto. Oczywiście nasze konie nie są głodzone, bo tylko kilka z nich chodzi pod siodłem, a reszta stoi na pastwisku lub w boksie pełnym siana.
Natomiast w drugiej stajni, wielkopolska dostaje rano odrobinkę owsa (jak pracuje) i wieczorem wiaderko. Oprócz tego cały czas siano.
Malina dostaje owies tylko i wyłącznie latem, raz na dwa tygodnie, kiedy intensywnie chodzi pod siodłem. Jako konik polski, nie potrzebuje tego w ogóle.

Pozdrawiam, świetna notka!
26/02/2012 20:29:37
niewiarolomni No to dobrze się konie u was chowają. W Nielepicach konie jedzą owies, bo pracują dużo i mocno. Takie kuleczki z nich :) No, a kn to już w ogóle nie potrzebuje owsa, nawet jak ostro pracuje. Moja pracuje po 4 h i dostaje otręby. Zaraz to spala i w ogóle nie tyje.
Dziękuję :)
26/02/2012 21:43:46
tajmyrkowaa masz racje co do notki.. też bym chciała ograniczyć owes kucykom, ale to nie ode mnie zależy ;c no a teraz wgl nie powinny jeść owsa bo całymi dniami stoją w stajni przez pogode.. ;/
25/02/2012 22:47:51
niewiarolomni no to pewnie naładowane są nieźle. No cóż, nie każdy ma wpływ na to jak jedzą konie.
26/02/2012 21:41:33
szalonaa96 Notka super oczywiście : ) Mądra i bardzo "na czasie"
Ciekawe czy właścicielowi mojej Dagi uda mi się to uświadomić... OBY!
25/02/2012 22:43:12
niewiarolomni Mam nadzieję :)
Dziękuję :)
26/02/2012 21:22:54
bezenduuxp naprawdę świetny temat!:D
można się dużo dowiedziec co tak naprawdę robimy zle czy dobrze .. ;]
z checia czytam twojego fbl i dzikeuje mojej przyjaciolcę za to ze dzieki niej zobaczylam tego fbl :D
a zmiana niesamowita!
25/02/2012 22:38:54
niewiarolomni Bardzo mi miło :) no, myślę, że każdy z nas może się czegoś nowego dowiedzieć z doświadczeń innych :) Dziękuję :)
26/02/2012 21:22:28
bayhorses Zefir natomiast od zawsze nie je owsa a jest gruby, co prawda sporo schudł ale przy takiej pracy co ja mu daje to jest za gruby a koń tylko na sianie!! Dziwne no nic może w końcu schudnie, super zdjęcie:)
25/02/2012 18:13:53
Zobacz wszystkie odpowiedzi: 14
bayhorses 7 :)
25/02/2012 22:13:52
pampera może on po prostu tak ma, że jest nieco gruby ? :)
25/02/2012 22:21:14
bayhorses Hmm, ale to jest bardzo dziwne bo inny koń by już dawno miał sterczące żebra, a on ma sporo w zanadrzu i dlatego tak mnie strasznie to dziwy, albo bardzo dobrze przyswaja pasze :)
25/02/2012 22:23:30
bayhorses hehe nawet aż za dobrze xd
25/02/2012 22:24:08
niewiarolomni Każdy koń jest inny i nie zawsze można stwierdzić dlaczego jest tak, a nie inaczej. Na pewno się wyrobi konik :)
26/02/2012 21:20:52
ramona33 takie prymitywne rasy czy tam kuce nie potrzebuja owsa , a nawet jesli to nie duzo , bo bardzo dobrze wykorzystuja pasze.
z kuba mam podobnie. tyle , ze kupilismy go juz meeega zapasionego i z ochwatem. no ale co sie dziwic , kiedys mieszkal przy restauracji , ostatni wlasciciel dawal mu rosol , makarony , ziemniaki , poprostu resztki , czym sie chwalil - jaki to wspanialy kon , jaki tani w utrzymaniu , wszystko zezre ;|
no i teraz kubus ma ciezke zycie. przewlekly ochwat.. ale ma leki , specjalne strauganie i kucie i walczymy o to zeby bylo coraz lepiej. :)
latwo konika spasc , trudniej odchudzic.. obecnie kuba je siano , trawe , witaminy , preparaty dla ochwatowcow , do tego marchew z siemieniem i lekami.. tyle. takie minimum dla niego. zadnych cukrow , owsow , slodyczy , nic takiego. zreszta owsa u nas prawie nigdy nie dostawal , tylko na poczatku jak chodzil codziennie , to garsc co niedziele :) i widac efekty , bardzo schudl , nie jest juz taki tlusty i ciezki ;]
25/02/2012 22:03:03
niewiarolomni Kurde jak można dawać makaron czy rosół? Chyba gościu pomylił konia z psem! Nie widziałam jeszcze czegoś takiego. No ale różne ludzie mają pomysły. Dobrze, że o niego dbasz :) U Ciebie jest mu z pewnością świetnie :) Super też, że schudł, bo to dla niego lepiej :) Dziękuję za opinię :)
25/02/2012 22:07:58
ramona33 widocznie sie da. taniej bylo , konik jadl praktycznie wszystko , to czemu by mu nie dac , nie ? -.- tylko szkoda , ze odczul tego skutki , i to dosc mocno..
dziekuje :)
25/02/2012 22:14:30
niewiarolomni no właśnie tylko koni szkoda, eh. Ale ważne, że już jest dobrze.
26/02/2012 21:18:24
pampera Powiem Ci, że dużo zależy też indywidualnie od konia... mój do tej pory dostawał owies. ale nie dużo. po za tym od niedawna zimą dostaje suche bułki na noc no i oczywiście siano. Fakt brzuch ma, ale także ładnie umięśniony zad i szyjkę. Hucuł koleżanki jedzie na tym samym a jest o połowe chudszy.
Moje konisko codziennie chodzi na padok na cały dzień, gdzie jest stosunkowo bardzo często przeganiany, do tego wchodzą jazdy, gdzie koń porządnie się wypoca. :)
Latem brzuszek ma w porównaniu do zimy bardzo mały... jak to hucuły :)
mam też taki system, gdy koń pracuje dostaje normalną ilość owsa. Gdy pierwszego dnia nie pracuje dostaje połowe, a następny wolny dzień to już brak owsa. :)
od wiosny, gdy zacznie się trawa, porzucamy owies :) będzie dostawać tylko w pracujące dni, ale nie dużo :)

notka bardzo fajna :D
z owsem trzea na prawdę uważać :)
25/02/2012 22:01:01
niewiarolomni Tak, to też zależy od konia i z tym się zgodzę. Dobrze, że dbasz o swojego hucuła. Na pewno bardzo dobrze się u Ciebie chowa. No i fajnie, że nie przesadzasz z owsem. No i z owsem jak napisałaś trzeba uważać.
Dziękuję Ci za opinię :)
25/02/2012 22:06:54
madziorek11 ładna :)
25/02/2012 19:43:35
niewiarolomni :)
25/02/2012 21:27:23
whitecrystal Śliczniocha :D
ale to super wszystko opisałaś :)
25/02/2012 19:07:41
niewiarolomni Dziękuję :)
25/02/2012 21:27:17
dadusina sporo w tym racji. :) duzo osób twierdzi ze rasy prymitywne kuce kn nie potrzebują owsa bo ten owies w dużej mierze im szkodzi.! i to prawa konie które dostają duzo wiecej owsa niż potrzebują a tego nie spalają potem efektem tego jest że tyją , mają ochwat itp itd. moje konie dostają raz dziennie owies, a wyglądają obficie. Duzo zalezy od rasy konia i jego przemiany materii. Dlatego zaczynam moje maleństwa stopniowo odchudzać. Chociaż wiadomo że młody kon potrzebuje zjeść bo rośnie. Marchewki dostają jako nagrodę a jabłka dodaje im do owsa i sieczki (zmielona słoma i plewy z pszenicy) żebra muszą być wyczuwalne pod palcami. :)
25/02/2012 18:45:55
niewiarolomni No właśnie. Żebra to ja dopiero teraz wyczuwam :D dziękuję za opnie, masz dużo racji :)
25/02/2012 21:27:08
alrauna widać, że schudła po zdjęciach;-) osobiście uważam, że ludzie często za dużo owsa dają, mimo, że konie mało pracują, a potem dziwią się, że koń jest gruby, albo szybko się męczy. Ale pierwszy raz słyszę, że niektórym koniom nie powinno się dawać wgl owsa;D a ochwat wyleczyłaś całkowicie?
25/02/2012 16:31:08
niewiarolomni Tak. Właściwie nie musiałam go leczyć, bo kowal stwierdził tylko, że on wystąpił kiedyś i zauważył zmianę na kopycie. Gwiazda ma teraz w porządku kopyta, ale musimy uważać na jej żywienie.
25/02/2012 16:43:53
alrauna aha, to dobrze,bo ochwat chyba ciężko wyleczyć;-)
25/02/2012 17:09:41
niewiarolomni No ciężko, ale na szczęście jest dobrze :)
25/02/2012 17:12:11
alrauna to dobrze, bardzo dobrze! czekam na nastepną notkę ;D
25/02/2012 17:28:57
niewiarolomni Oki :)
25/02/2012 21:25:21
rrabiosa no widać ,że schudła :P
bardzo ciekawy temat , mądra notka ..
konik polski który jest u nas chyba wcale nie dostaje owsa tylko siano ,albo owies czasami ..
nie wolno przekarmiać koni..a kurcze nie którzy ludzie dają im nawet więcej tego jedzenia, koń nie pracuje i nawet nie wiedzą ,że mu szkodzą...
25/02/2012 18:07:26
niewiarolomni Właśnie. Problemy zdrowotne wynikają z braku wiedzy. Dlatego warto czasami poczytać zanim się coś zrobi. Pozdrawiam i dziękuję :)
25/02/2012 21:25:15
axagata hehe no miło mi, że oglądałaś mnie na youtubie ;)
niestety jazda konna ma to do siebie, że 70% to niepowodzenia, ale za to te 30% cieszy tak, że warto dla nich żyć ;)
25/02/2012 16:54:27
niewiarolomni Tak, właśnie :)
25/02/2012 17:00:54
zkoniowananamaxa Puchata Gwiazdeczka :*
Jest różnica, zwłaszcza na zdjęciu pod siodłem! No tak, uczyłam się o dawkach pokarmowych dla koni w różnej grupie pracującej i zależnie od typu :-) ciekawa sprawa, popieram i warta rozpoznania.
25/02/2012 15:29:16
niewiarolomni Dziękuję :) A tak, Gwiazda schudła bardzo dużo. Kiedyś wyglądała jak źrebna klacz:D
25/02/2012 16:48:59
axagata jak zaczynałam jeździć na Motylu, był dość spasiony. W terenach nie nadążał za Siwym, szybko się męczył, dyszał. A teraz? miód cud malina. je nadal tyle samo, z tym że regularnie jeździmy :)
a cukru nie daję w trosce o zęby hehe ;D
25/02/2012 14:36:32
niewiarolomni No widzisz. Zatem lepiej to konikowi wyszło na zdrowie :)
25/02/2012 16:48:31
zakochanawkoniach2 heh wiem cos o tym i mój konik tez jest teraz na diecie
25/02/2012 13:52:50
niewiarolomni :)
25/02/2012 16:48:06
Photoblog.PRO carrina Zaciekawiło mnie że od za dużej ilości owsa koń może dostać ochwatu... nie słyszałam o tym nigdy szczerze powiedziawszy.
Fajne masz te notki :)
25/02/2012 13:57:11
niewiarolomni Tak, bo jeśli daje się za dużo to działa to na kopyta źle. Od tego głównie koń dostaje ochwatu. Oczywiście od innych czynników też, ale to już inna sprawa.
Dziękuję :)
25/02/2012 16:47:59
nadirowaa Hej :) Napisz na priv cenę kantara :)
25/02/2012 15:37:54
niewiarolomni Okej :)
25/02/2012 16:43:03
mybay dziekujemy :D
25/02/2012 15:52:47
niewiarolomni :)
25/02/2012 16:39:03
looczeekk moge dodac?:)
25/02/2012 15:57:04
niewiarolomni Pewnie :)
25/02/2012 16:38:59
Info

Tylko obserwowani przez użytkownika niewiarolomni
mogą komentować na tym fotoblogu.

Informacje o niewiarolomni


Inni zdjęcia: dream artsidus... itaaan... maxima24... maxima24... maxima24... maxima24... maxima24... maxima24:) dorcia2700... maxima24