photoblog.pl
Załóż konto
Dodano: 18 LUTEGO 2012

Prawda

 

 

Z góry przepraszam za tyradę, którą tu urządzę, będzie długa, ale jeśli ktoś to przeczyta będę baaardzo wdzięczna.

 

 

Rzecz tyczy się fotografii. Na początku od razu zaznaczam - nie mieszam tu sprawy modelek, modelingu i sesji tfp.

Na miłość boską wyobraźmy sobie, że nagle fryzjerzy postanawiają pracować za darmo - bo przecież sprawia im to frajdę. No ekstra, klienci się cieszą. Ale co mają powiedzieć fryzjerzy, którzy biorą pieniądze za swe usługi - mają przestać i podpasować się do innych, a może rzucić to w cholerę i zająć się inną branżą? Przecież oczywiste jest, że człowiek pójdzie do fryzjera, który pracuje za darmo, nawet jak krzywo pofarbuje, źle obetnie, tak ułoży włosy, że po godzinie będą rozwalone - ale co tam, darmocha! Ja się pytam - gdzie jest szacunek do pracy (nawet tej źle wykonanej, ale pracy)? Może jestem materialistką, śmiało nazwijcie mnie tak! Ale wydaje mi się, że największą nagrodą za wykonany wysiłek jest okazanie szacunku, a że w naszym świecie zapłatą jest pieniądz to inna kwestia. Bulwersujące jest to, jak bardzo teraz w środowisku fotografów oczekuje się, ze ktoś Ci zrobi zdjęcia za darmo (i to w dużych instytucjach!! Mogłabym wymienić je z nazwy, ale nie chcę mieć nieprzyjemności). Albo tzw "po znajomości". Ale "po znajomości" mam Ci zrobić za pół darmo, czy "po znajomości" zapłacisz mi więcej, bo mi ufasz i chcesz dać zarobić. Zastanówmy się... mam znajomego taksówkarza... wiem, ze czasem zaniża mi taryfę, ale zawsze daję mu napiwek - bo po znajomości, wiem, ze mogę do niego zadzwonić w środku nocy i przyjedzie po mnie na drugi koniec miasta.

 

Moją frustrację bardzo nadszarnęło też zachowanie - "Malwina, robisz fajne zdjęcia więc wziąłem zlecenie na to to i tamto, masz zrobić to to i to, w nagrodę podpiszą Cię pod zdjęciem". No szał! Chyba powinnam dziękować na kolanach!

 

Przykro mi bardzo. Zastanawiam się nad opcją "rzucenia w cholerę" albo zamknięciem się w ogródku z aparatem, bo jak chcę się choć minimalnie zkomercjalizować dostaję takiego kopa w dupę, że mnie boli i siedzieć nie mogę.

 

Dziękuję.

 

 

 

 

 

P.S. Chętnie wezmę udział w dyskusji, jeśli takowa zrodzi się w komentarzach.

 

 

 

 

 

Komentarze

eyemaster Każdy chce urywać pieniądze gdzie tylko się da na kosztach. Wiesz, problem generują osoby, które czasami na taki deal się zgadzają - bo pokazują, że jak się dobrze zakręcić, to da się znaleźć darmowego fotografa.
22/02/2012 10:24:14
markowy Wiem o czym piszesz, choć dla mnie fotografia na szczęście to nie jest źródło utrzymania, a bardziej hobby, czasem jednak dające jakieś całkiem dodatkowe dochody.
Kilka lat temu spacerując po mieście, zobaczyłem na słupach ogłoszeniowych rozklejone plakaty z życzeniami świątecznymi dla swoich klientów jednej z ogólnopolskich firm ochroniarskich. Ku mojemu zdziwieniu tłem plakatu było moje zdjęcie zimowej panoramy Torunia.
Wybrałem się do tej firmy, rozmawiałem z szefem tutejszego oddziału. Na miejscu zobaczyłem, że mieli wydrukowane również karty świąteczne z tym samym wizerunkiem panoramy.
Rozmowa była z mojej strony zasadnicza i stanowcza, ale mój rozmówca próbował rozmyć problem.
Miałem się za to zabrać z naszym prawnikiem, ale czas, a raczej jego brak pozostawił temat nierozwiązany.
Wykonując zlecenia w powiązaniu z koniecznością zrobienia fotografii zawsze doliczamy jakąś kwotę jawnie i oddzielnie wyceniając zdjęcie.
Społeczeństwo należy edukować i to nasza rola, ludzi parających się tą branżą, albo choćby ocierających się o problem, takich jak ja. Inaczej nic z tego nie wyjdzie.
Natomiast i tak nie mamy wpływu na to, że "Kowalski" chce pracować za darmo i jemu to się podoba.
To dotyczy wielu dziedzin biznesu. Od lat się z tym spotykam na swoim "podwórku". Takie firmy są i upadają, a w ich miejsce powstają nowe myślące, że im będą tańsi tym będą lepsi ...

Trzeba starać się robić swoje i budować swoją Markę.
20/02/2012 14:25:48
loivissa Twoja sytuacja przypomniała mi dość głośną sprawę, gdzie jakaś firma odzieżowa bardzo znana (nie pamiętam, czy było to Reserved czy coś innego, w każdym bądź razie znana) wydrukowała na koszulkach zdjęcie znalezione u jakiejś dziewczyny na blogu. Oczywiście nie zapytali się jej o zdanie, dziewczyna znalazła swoje zdjęcie juz wydrukowane na koszulkach w sklepie, dała sprawę do sądu i wygrała - z tego co wiem uzyskała ogromne odszkodowanie. Na Twoim miejscu nie zostawiałabym tak tej sprawy, bardzo mi przykro, że coś takiego dotknęło również Ciebie.

Co do pierwszego zdania - fotografia też nie jest moim środkiem utrzymania, ale w ten sposób dorabiam sobie, i w zasadzie to co na tym zarobię dalej inwestuję w sprzęt.
20/02/2012 15:23:13
markowy Kiedyś "dałem" kilka zdjęć jako propozycja do pewnej publikacji do Urzędu Miasta i wybrali odpłatnie jedno z nich. Po jakimś czasie zobaczyłem całkiem przypadkiem jedno z tych pozostałych zdjęć użyte bardzo delikatnie w tle czegoś zupełnie innego. Zmieniona kolorystyka, wybarwione do monochromatycznego tła. Poznałem swoją fotkę bo jak każdy z nas pozna zawsze i wszędzie swoje zdjęcia :) ... Powiedziano mi, że wydawało się im, że to ich zdjęcie :)) Obiecali, że przy następnej okazji nie zapomną o mnie :) i nie zapomnieli. Ale gdybym przypadkiem nie zauważył to by poszło za free.
Takich mamy ludzi też w urzędach :)
20/02/2012 16:00:57

isegrin mistrzyni nastroju! wspaniale!
19/02/2012 18:49:21
originpeter Cóż, przykre to, co Ciebie spotkało.. :(
Do dyskusji nie na rękę mi teraz by się do niej włączyć, ale chcę Ci życzyć żeby udało Ci się z tego dołka wyskoczyć. (;
18/02/2012 23:17:08
loivissa tu nie chodzi tylko o mnie, tu chodzi o to co się dzieje z fotografią w ogóle. I to jest sednem sprawy.
18/02/2012 23:44:04
originpeter No zapewne. I niestety pewnie nie tylko takie problemy są z fotografią... (ogólnie)
19/02/2012 17:54:02

iracundia Myślę, ze w większej mierze masz racje w tym co napisałaś. Ale niestety pewnie jeszcze długo bez zmian to pozostanie.
19/02/2012 15:27:33
madebymartyna cudne :)
19/02/2012 11:11:55
admik Chyba w dzisiejszym świecie nie ma czegoś takiego jak szacunek dla wykonanej przez kogoś pracy. Dla odbiorcy, klienta, zleceniodawcy liczy się tylko efekt, to co on dostanie. Nie przejmują się poświęconym czasem, podjętymi środkami...często mając z nimi do czynienia coraz częściej widzę ludzki egoizm. Musi być tak jak chcą oni i to najlepiej za darmo. Przecież i tak to robisz więc masz obowiązek zrobić to dla mnie...tak trudno powiedzieć zwyczajne dziękuję. jestem ciekaw czy ci co chcą byśmy zrobili coś dla nich za darmo zrobili by coś dla nas za darmo...
19/02/2012 10:05:00
loivissa dobre pytanie... niestety musi pozostać bez odpowiedzi.
19/02/2012 10:59:29

taak piękne ;o
19/02/2012 9:16:35
adisenchanted Zgadzam sie z tym co napisalas wyzej, bo sama sie tym zajmuje - robieniem zdjec. Tylko u mnie to inna kwestia, bo nie robie tego ani za pieniadze, ani na roznego rodzaju zlecenia, tylko dla przyjemnosci. Sednem jest to, ze nawet jesli komus robie zdjecie, przedstawiam mu pozniej to, nad czym pracowalam dosc dlugo (bo nie oszukujmy sie, to jest dosc pracochlonne, zeby zrobic te zdjecia, przerobic je i dostarczyc komus) i ten ktos wyraza niezadowolenie mowiac, np. ze to mu sie tu nie podoba, ze powinnam to inaczej przerobic, ze srednie - to tez wprawia mnie w zaklopotanie i niesmaczne jest to dla mnie. a jeszcze jak ani razu nie doceni tego, ze sie napracowalam, tylko stwierdzi, ze jakies zdjecie akurat nie jest fotograficznym cudem to dostaje bialej goraczki. Wiele osob mysli, ze pstrykanie zdjec, dobrych zdjec to rzecz prosta, wrecz banalna dla tych, ktorzy maja lustrzanki. i tak naprawde nie obchodzi ich to, ze (akurat w moim przypadku) ucze sie tego od trzech lat, aparat za cos kupic musialam i staram sie jak moge, zeby komus dogodzic... co nie zawsze sie udaje..

No, pisalam to na goraco, wiec moze byc ciezko z przeczytaniem tego, do tego nie mam polskich znakow, bo to klawiatura hiszpanska :)
Pozdrawiam,
robisz swietne zdjecia!
19/02/2012 1:58:42
loivissa właśnie... często osoby które nic nie wiedzą mają najwięcej do powiedzenia.. strasznie smutne jest to, że musimy tego coraz częściej doświadczać. Dzięki za przeczytanie i powodzenia, odwiedzę Cię w wolnej chwili i chętnie zostawię komentarze! ;)
19/02/2012 8:55:48

adisenchanted mam nadzieje, ze nie ucielo mojego komentarza ;>
19/02/2012 1:58:59
bluealmond77 Nie ma tu słowa, pod którym bym się nie podpisała. Dodam jeszcze, że ludzie w większości nie mają nawet grama pojęcia o tym, że w zrobienie dobrego zdjęcia naprawdę wkłada się sporo pracy. Pracy, polegającej często na działaniu pod presją czasu, tu i teraz podczas sesji, jak i pracy w samodoskonaleniu się, tej długofalowej. Nie, fotograf chodzi i cyka, jaki w tym może być wysiłek? Fotografujący to naprawdę bezczelne typy, skoro za możliwość realizowania swojej pasji i wykonywania pracy, która jest jednocześnie frajdą, chcą jeszcze zapłaty :) Zdecydowanie powinni karmić się samospełnieniem :) A sprzęt konstruować z puszek po coli z dziurką-otworkowo najtaniej :)
18/02/2012 22:33:16
loivissa dokładnie! Bardzo ładnie to przedstawiłaś.

Zapomniałam jeszcze napisać, że każdy z nas marzy o pracy, która da mu przyjemność i satysfakcję - w takim razie, wszyscy nauczyciele, którzy są nimi z powołania niech się zrzekną pensji, bo przecież tak świetnie im się pracuje, sama radość!
18/02/2012 22:38:08
bluealmond77 Przykłady można mnożyć w nieskończoność :) Po stadionie też biega sobie w tą i w tamtą kilku chłopa, pewnie to dla nich radocha, że hej-niech zatem jeden z drugim wyjdzie i pobiega tyle czasu, ciekawe czy zejdzie z boiska czy zostanie zniesiony :)
To jest chyba jakaś społeczna tendencja, tyle osób fotografuje, że "zawód fotograf" jako taki przestaje istnieć, przynajmniej dla masowego klienta.
A co mnie zastanawia najbardziej-skoro ktoś wybiera nas i nasze zdjęcia uznając je za dobre ale mimo wszystko nie widzi konieczności zapłacenia nam za jakość (którą wybrał!), to co jest z nim nie tak? :D
18/02/2012 22:50:42
loivissa dodajmy, ze chłopcy biegający dla frajdy za piłką dostają tyle hajsu, że mogą nim w kominku palić.

Właśnie co do zdjęć - dostałam mnóstwo pochwał, uznano mnie za super fotografa (aż duma rozpiera, bo przecież za taką się nie uważam) i kurczę nie wiem jak im nie wstyd prosić o zdjęcia za darmo... to są takie paranoje, że chyba moja wyobraźnia znalazła swój kres.
18/02/2012 22:54:08
bluealmond77 Dla mnie to po prostu cwaniactwo i hipokryzja. Tam już się wyobraźnią nie wybiega, bo to szara rzeczywistość :)
18/02/2012 22:56:32
loivissa to mnie nie pociesza... wiedziałam, ze w końcu mój dobry humor szlag trafi...
18/02/2012 23:02:42

eemotional Absolutnie ABSOLUTNIE BAJECZNIE <333
18/02/2012 22:41:21
loivissa dziękuję:)
18/02/2012 22:43:10

evvivalarte ja sie zawsze chetnie do dyskusji podłączę. bierz hajs i nie patrz na to co mówią inni. jak nie chcą płacic to won, niech szukają poczatkujących, robiacych tandetę za free. :) ja w pelni Cie popieram.
18/02/2012 22:13:16
Zobacz wszystkie odpowiedzi: 6
evvivalarte moze sie boją brac hajs? ja tez mialem zaczac . nawet zaczalem sie umawiac ale cos wtedy mi odwalilo. i w zasadzie tak sie zastanawiam czy teraz jak ktos chetny to czy brac tą kasę mimo ze jestem przecietny.
a instytucje? nie ma co sie dziwic. chcą doic ludzi ile wlezie. fotografów w pierwszej kolejnosci, mysla ze to takie pstryk i jest.
18/02/2012 22:26:43
loivissa ja pieniądze za sesję biorę już od jakiegoś czasu, wg mojej siostry są to kwoty symboliczne. Oczywiście dla znajomych mam system rabatów bądź naliczanie browarowe, ale powiem Ci szczerze, że akurat znajomi mają do mnie szacunek i cenią to co robie. A co instytucji, zatrudniania na lewo, jestem przerażona...

Moja rada: bierz pieniądze, ja też nie jestem bogiem w fotografii - ale jak napisałam, nawet za źle wykonaną pracę się płaci. Jak idziesz do mechanika, niby Ci coś naprawia, płacisz - a po tygodniu okazuje sie, ze jest to spartaczone. Ale zapłaciłeś. Zaczynaj od drobnych stawek, ale dzięki temu ludzie zaczynają pomału Cię szanować... choć odrobinę. Jak robisz za darmo, traktują Cie jak śmiecia, uważają, ze powinieneś zrobić dla nich wszystko i jeszcze grzecznie podziękować za to, ze użyczyli Ci twarzy (autentyk)
18/02/2012 22:30:50
evvivalarte no to ze maja gdzies to w zasadzie non stop czuje :) starzy znajomi sie kiedys odezwą i powiedzą:Macek zrob zdjęcia.
w sumie jak ebdzie cieplej i ktos bedzie chetny to bede cos tam ogarniac.
18/02/2012 22:32:42
loivissa no właśnie widzę, że męczysz biedne kotki ;)
18/02/2012 22:38:30
evvivalarte bo jest zimno na zewnatrz :D nie ma chetnych i nie ma słońca.
a kotów nie męczę i biedne tez nie są XD
18/02/2012 22:39:40

~adaphotography cudowne :)))
18/02/2012 22:16:57
nocturna śliczne zdjęcie, podobają mi się kolory i kadr.
18/02/2012 22:12:16

Informacje o loivissa


Inni zdjęcia: 127. atanaja patkigdja patkigdNiech Miłość Zawsze Zwycięża!!! mnilchasja patkigdja patkigdKlasztor Kamedułów bluebird11Ul schodowa felgebelZnak ogrodowy felgebelNapisy na scianie felgebel